Pełna księgowość to system rachunkowości, który obejmuje szczegółowe i kompleksowe rejestrowanie, klasyfikowanie i analizowanie wszystkich operacji gospodarczych przedsiębiorstwa. Jest to obowiązkowy sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych (ksiąg handlowych) dla firm, które przekraczają określone limity przychodów a także dla spółek kapitałowych (spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), banków i instytucji finansowych, jednostek budżetowych itd.
Pełna księgowość pozwala na dokładne monitorowanie sytuacji finansowej firmy, umożliwia tworzenie różnego rodzaju raportów i analiz. To system wymagający większej ilości pracy niż księgowość uproszczona, dlatego jest stosowana głównie przez większe przedsiębiorstwa.
Księgi handlowe (księgi rachunkowe) to zbiory dokumentów, które przedsiębiorcy prowadzą w celu rejestrowania wszystkich transakcji związanych z działalnością gospodarczą.
Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, na które składają się:
dziennik – służy do zapisywania w porządku chronologicznym, dzień po dniu, danych o operacjach gospodarczych. Zapisy w dzienniku muszą być kolejno numerowane, a sumy zapisów (obroty) liczone w sposób ciągły
konta księgi głównej (ewidencja syntetyczna) – wprowadza się pod datą otwarcia ksiąg rachunkowych salda początkowe aktywów i pasywów, a następnie dokonuje zapisów wszystkich operacji za kolejne miesiące, zarejestrowanych uprzednio lub jednocześnie w dzienniku
konta ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznej) Księgi pomocnicze zawierają konta analityczne, które rozkładają dane z kont syntetycznych na bardziej szczegółowe pozycje.
zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych
wykaz składników aktywów i pasywów (Inwentarz)
Przed dokonaniem pierwszych zapisów firma musi opracować Politykę rachunkowość oraz plan kont dostosowany do specyfiki danej firmy.
Na podstawie powyższych zapisów a w szczególności na podstawie inwentaryzacji i zestawienia obrotów i sald przedsiębiorca sporządza roczne rozliczenie podatkowe a następnie sprawozdanie finansowe w skład którego wchodzi:
Informacja wprowadzająca do sprawozdania finansowego – ogólne informacje o firmie i jej polityce rachunkowości.
Bilans– przedstawia stan majątku firmy oraz źródła finansowania tego majątku (aktywa i pasywa).
Rachunek zysków i strat – przedstawia przychody, koszty oraz wynik finansowy przedsiębiorstwa za określony okres.
Informacja dodatkowa – firma przygotowuje szczegółowe informacje, wyjaśniające pozycje zawarte w bilansie i rachunku zysków i strat itp.
Jednak oprócz małych spółek są też duże firmy, korporacji itp.
Jednostki podlegające corocznemu badaniu sprawozdania finansowego przez firmę audytorską mają obowiązek sporządzenia dodatkowo: