Logo

Biuro Rachunkowe LS Łukasz Suchecki
ul. Wały Dwernickiego 117/121 lok. 211
42-200 Częstochowa
tel. +48 512 539 575

 
Logo

Pełna księgowość


Pełna księgowość to system rachunkowości, który obejmuje szczegółowe i kompleksowe rejestrowanie, klasyfikowanie i analizowanie wszystkich operacji gospodarczych przedsiębiorstwa. Jest to obowiązkowy sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych (ksiąg handlowych) dla firm, które przekraczają określone limity przychodów a także dla spółek kapitałowych (spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), banków i instytucji finansowych, jednostek budżetowych itd.

Pełna księgowość pozwala na dokładne monitorowanie sytuacji finansowej firmy, umożliwia tworzenie różnego rodzaju raportów i analiz. To system wymagający większej ilości pracy niż księgowość uproszczona, dlatego jest stosowana głównie przez większe przedsiębiorstwa.

Księgi handlowe (księgi rachunkowe) to zbiory dokumentów, które przedsiębiorcy prowadzą w celu rejestrowania wszystkich transakcji związanych z działalnością gospodarczą.

Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, na które składają się:

  1. dziennik – służy do zapisywania w porządku chronologicznym, dzień po dniu, danych o operacjach gospodarczych. Zapisy w dzienniku muszą być kolejno numerowane, a sumy zapisów (obroty) liczone w sposób ciągły

  2. konta księgi głównej (ewidencja syntetyczna) –  wprowadza się pod datą otwarcia ksiąg rachunkowych salda początkowe aktywów i pasywów, a następnie dokonuje zapisów wszystkich operacji za kolejne miesiące, zarejestrowanych uprzednio lub jednocześnie w dzienniku

  3. konta ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznej) Księgi pomocnicze zawierają konta analityczne, które rozkładają dane z kont syntetycznych na bardziej szczegółowe pozycje.

  4. zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych

  5. wykaz składników aktywów i pasywów (Inwentarz)

Przed dokonaniem pierwszych zapisów firma musi opracować Politykę rachunkowość oraz plan kont dostosowany do specyfiki danej firmy.

Na podstawie powyższych zapisów a w szczególności na podstawie inwentaryzacji i zestawienia obrotów i sald przedsiębiorca sporządza roczne rozliczenie podatkowe a następnie sprawozdanie finansowe w skład którego wchodzi:

  1. Informacja wprowadzająca do sprawozdania finansowego – ogólne informacje o firmie i jej polityce rachunkowości.

  2. Bilans– przedstawia stan majątku firmy oraz źródła finansowania tego majątku (aktywa i pasywa).

  3. Rachunek zysków i strat – przedstawia przychody, koszty oraz wynik finansowy przedsiębiorstwa za określony okres.

  4. Informacja dodatkowa – firma przygotowuje szczegółowe informacje, wyjaśniające pozycje zawarte w bilansie i rachunku zysków i strat itp.

     

Biuro Rachunkowe LS Łukasz Suchecki prowadzi kompleksową obsługę księgową małych spółek z o.o.
Wszystkie wymienione elementy można Nam zlecić.

  

Jednak oprócz małych spółek są też duże firmy, korporacji itp.

Jednostki podlegające corocznemu badaniu sprawozdania finansowego przez firmę audytorską mają obowiązek sporządzenia dodatkowo:

  1. Rachunek przepływów pieniężnych: dokument sprawozdawczy podsumowujący przepływ środków pieniężnych w danym przedsiębiorstwie z uwzględnieniem ich źródeł i wykorzystania. Pokazuje zmiany, jakie zaszły w poszczególnych elementach aktywów i pasywów wywołane przez przepływ środków pieniężnych. Przedstawia informacje umożliwiające ocenę stopnia płynności finansowej, skuteczności ściągania należności i zdolności do regulowania zobowiązań
  2. Sprawozdanie o zmianach w kapitale własnym: Pokazuje zmiany w kapitale własnym przedsiębiorstwa w danym okresie.
Warto jednak pamiętać, że Pełna księgowość jest bardzo skomplikowana, dlatego przed otwarciem lub od razu po otwarciu spółki warto znaleźć księgowego lub biuro rachunkowe.